Zoek hier

kaart to go

banner organisatietips tienerfeest.jpg

Voor deze leeftijdsgroep zijn vriend(inn)en heel belangrijk. Het liefst doen ze alles samen, een verjaardag zonder vriendengroep kan dan ook absoluut niet. En zo moei-lijk hoeft het organiseren van een tienerfeest niet eens te zijn, kijk maar eens naar onderstaande ideeën.

Kies hier uit wel meer dan 200 kinderfeestjes!

Soort feest

Hou bij uw feestkeuze rekening met de volgende vragen:

Wat wil de jarige?
Overleg met uw kind wat hij/zij wil en geef ook duidelijk aan waarom u vindt, dat iets wel of niet kan.

Aankleding

DJ

Heeft u tijd om het feest zelf te organiseren?
Veel ouders hebben het te druk om zelf een volledig feest te organiseren. Wring u zelf hiervoor niet in allerlei bochten, maar besluit dan om de groep ergens mee naar toe te nemen. Of laat uw kind zelf dingen regelen, u kunt zelf het beste inschatten of het dat wel of niet zou kunnen.

Dienstverlening

Hoeveel geld kunt u besteden?
Als u maar een beperkt budget heeft, houdt u daar dan ook aan. Het hoeft echt niet altijd groter en duurder dan andere feestjes!

Low-Budget Tips

Denkt u de groep aan te kunnen?
Kinderen op deze leeftijd kunnen behoorlijk moeilijk zijn, zeker als ze gaan samenspannen. Bedenk dus van tevoren al goed of u de groep ook echt aan zult kunnen. Want ook al wil uw kind graag alleen gelaten worden met haar/zijn vriend(inn)en, u zult toch een oogje moeten houden op het verloop van het feest en waar nodig corrigerend moeten optreden. Mocht u eraan twijfelen, dat u dit kunt, dan is dat zeker geen schande! U heeft er (naar alle waarschijnlijkheid) ook niet voor gestudeerd.

Afhankelijk hiervan kunt u besluiten om zelf een feest thuis te organiseren. Of u kunt de organisatie uit handen geven, er zijn voldoende buro's en dergelijke, die dit graag voor u regelen. Tenslotte kunt u er ook nog voor kiezen om met de kinderen ergens naar toe te gaan. Enkele mogelijkheden zijn: de bioscoop, lasergames, schaatsen, survival, etc.

De uitnodiging

Ongeacht het soort feest, waar u samen met uw kind voor kiest, zijn er een aantal zaken, die u altijd op de uitnodiging moet vermelden.

Vermeld:
- de naam van de jarige
- uw adres en telefoonnummer
- de feestdatum
- de begintijd
- de eindtijd
- belangrijke regels, bv. geen alcohol!

Vermeld bovendien naam, adres en telefoonnummer van de gelegenheid, als u het feest ergens anders viert.

Overige Verhuur

Belangrijk

Voorbereiding
Zet (en maak) van tevoren al alle benodigdheden klaar, waardoor alle activiteiten vloeiend achter elkaar door kunnen lopen.
Zorg voor hulp

Geef een feestje nooit alleen, maar zorg dat er minimaal één extra volwassene aanwezig is. Zodat er altijd iemand is, die waar nodig kan bijspringen of die het in noodgevallen even kan over nemen.

Hulp bij het feest

Voorzorgsmaat-regelen
Feestje buiten? Denk aan zonnenbrand-creme!
Hou altijd een eerstehulpkoffertje bij de hand.
Vertel duidelijk van tevoren welke vertrekken verboden gebied zijn.

Partytenten

Contact met ouders
Heeft u een blessure-mogelijke activiteit, laat dit dan weten aan de ouders en kijk of elk kind gewoon mee mag/kan doen.
Vraag van tevoren na of er kinderen zijn, die een dieet volgen. Zorg zelf voor een vervanging of vraag de ouders dit voor u te verzorgen.
Zorg dat u van ieder kind een telefoonnummer bij de hand heeft, waarmee u de ouders kunt bereiken. Soms is het helaas nodig!

Spelletjes

Hoewel de jeugd zich vaak te groot voelt voor spelletjes, zullen onderstaande suggesties ook bij tieners in de smaak vallen.

Hints
Maak van tevoren opdrachtkaartjes met allerlei opdrachten (makkelijker en moeilijker). Dit kunnen woorden zijn, maar ook titels van boeken, een film, artiesten, etc. Stop de kaartjes vervolgens in een doos, mand of iets dergelijks. Verdeel de groep in twee teams, team nummer 1 begint. Een lid van dit team, komt naar voren om een kaartje te trekken. De bedoeling is om het woord op het kaartje zo goed uit te beelden, dat de andere leden van zijn team het ant-woord raden. Spreek vantevoren een tijd af en gebruik voor de eerlijkheid een stopwatch of kookwekker. Als het team het binnen de afgesproken tijd heeft geraden, scoren zij een punt. Heeft het team het echter niet geraden, dan krijgt de tegenpartij nog 5 seconden om het juiste antwoord te geven. Hebben zij het goed geraden, dan krijgen zij het punt en spelen zij verder. Zolang als een team het goed heeft, mag het blijven spelen.

Pictionary
Maak van tevoren opdrachtkaartjes met allerlei woorden (makkelijker en moeilijker). Stop de kaartjes vervolgens in een doos, mand of iets dergelijks. Verdeel de groep in twee teams, team nummer 1 begint. Een lid van dit team, komt naar voren om een kaartje te trekken. De bedoeling is om het woord op het kaartje zo goed te tekenen, dat de andere leden van zijn team raden wat het is. Gebruik hiervoor een groot krijtbord met krijt of een flapover met stiften. Spreek vantevoren een tijd af en gebruik voor de eerlijkheid een stopwatch of kookwekker. Als het team binnen de afgesproken tijd het woord heeft geraden, scoren zij een punt. Heeft het team het echter niet geraden, dan krijgt de tegenpartij nog 5 seconden om het juiste antwoord te geven. Hebben zij het goed geraden, dan krijgen zij het punt en spelen zij verder. Zolang als een team het goed heeft, mag het blijven spelen.

Mijn prins is...
Dit is een spel voor een echt meidenfeest. Hoe ouder de deelnemers hoe ontdeugender de eigenschappen wellicht worden, u bent gewaarschuwd.
De meiden zitten in een kring bij elkaar. De jarige mag beginnen met "Mijn prins is..." en zegt iets over haar droomprins, bijvoorbeeld "Mijn prins is knap". De volgende in de kring moet herhalen wat de vorige zei en zelf iets toevoegen aan de beschrijving van hun prins, bijvoorbeeld "Mijn prins is een knappe agent". Iedere volgende speler voegt weer iets aan de beschrijving van de droomprins toe, bijvoorbeeld "Mijn prins is een knappe agent, die graag sport", etc. Wie iets vergeet of de verkeerde volgorde gebruikt, is af en schuift iets uit de kring. Win-naar is degene, die dit het langste volhoudt.

Kadootje doorgeven
Pak van tevoren een cadeau in 10 verschillende lagen inpakpapier in. Elke keer als de muziek stopt, mag er een laag van worden afgehaald. De speler, die de laatste laag verwijdert, heeft gewonnen en mag het cadeau houden.

Handje knijp
Verdeel de groep in twee gelijke teams en laat ze in twee rijen naast elkaar gaan zitten met de gezichten naar elkaar toe. Aan het hoofd zit de spelleider met een munt in de hand tussen de twee eerste spelers in. Aan het einde van de rij, tussen de laatste twee spelers in, ligt een voorwerp. De teamleden houden elkaars hand vast en sluiten hun ogen. Behalve de eerste twee spelers, zij mogen kijken hoe de spelleider met de munt tost. Bij 'munt' gebeurt er niets. Maar bij 'kop' moeten ze zo snel mogelijk in de hand van hun buurman knijpen. Die moet weer knijpen in zijn buurman's hand, etc. Als de laatste speler wordt geknepen, moet hij zo snel mogelijk het voorwerp uit het midden pakken. Gewonnen heeft het team, dat het eerst het voorwerp te pakken heeft. Vervolgens mag elke speler van dit team een plaats opschuiven. Het spel begint dan weer opnieuw. Het team, dat het eerste weer terug zit op de beginplek heeft gewonnen.

Sinaasappel doorgeven

Verdeel de groep in teams van gelijk aantallen. Elk team vormt een rij en krijgt één sinaasappel. Het is de bedoeling, dat de sinaasappel zo snel mogelijk wordt doorgegeven van de eerste naar de laatste, door alleen de keel en kin te gebruiken. Als de sinaasapppel valt, moet het team weer opnieuw beginnen. Winnaar is het team, dat deze opdracht het snelst uitvoert.

Telefoonspel
Laat de kinderen plaatsnemen in een sluitende kring op de grond of op stoelen. Eén speler staat in het midden en zegt: "Telefoon voor..." en vult dit aan met een bepaalde beschrijving. Enkele voorbeelden: "Telefoon voor iedereen met veters, voor iedereen met een broer, voor iedereen die pizza lust", etc. De 'omroeper' hoeft dit overigens zelf niet te hebben of te zijn! Vervolgens is het de bedoeling, dat iedereen op wie de beschrijving betrekking heeft, zo snel mogelijk van plek verwisselt. Het is echter verboden om op de plaats naast je te gaan zitten. De persoon in het midden probeert ondertussen om zelf op een lege plek plaats te nemen. Als het niet lukt, moet de speler in het midden het nog eens opnieuw proberen met een nieuw telefoontje. Als het wel lukt, is degene, die niet meer kan gaan zitten, de volgende die een telefoonbericht verzint.

Ballonrace
Iedere speler bindt met een touwtje een opgeblazen ballon aan zijn enkel. De spelers moeten nu proberen elkaars ballon kapot te trappen. Winnaar is degene, die als laatste zijn ballon heel weet te houden.

Eetestafette
Verdeel de groep in twee teams van gelijke sterkte. Laat ze om de beurt naar de overkant rennen, waar voor ieder team een zak klaarligt. In die zakken zitten verschillende etenswaren ingepakt in aluminiumfolie. Iedere speler moet een pakketje eruit pakken, open maken en opeten, ongeacht wat het is! Pas als het helemaal op is, mag de speler terug rennen en is de volgende aan de beurt. Het team, dat het snelste klaar is, heeft gewonnen.

Hou de ballon hoog
De kinderen staan in een grote kring en moeten een ballon in de lucht zien te houden. Wel moet de ballon steeds door de volgende in de kring worden aangeraakt. Echter voordat ze de ballon mogen slaan, moeten ze een woord roepen, dat past bij een vantevoren afgesproken thema. Degene, die een fout woord gebruikt, geen woord weet of de ballon laat vallen, is af en moet uit de kring.

Tandenstokerspel
Verdeel de groep in twee teams, die achter elkaar gaan staan of zitten. Iedere speler neemt een tandenstoker in zijn mond. De voorste speler begint met een olijf of iets dergelijks op de tandenstoker te prikken en probeert deze over te geven aan de volgende persoon, zonder hun handen te gebruiken. Als de olijf valt, moet weer bij het begin worden begonnen. De groep, die dit het eerste klaarspeelt, heeft gewonnen.Het wordt makkelijker als u rietjes en krakelingen gebruikt.

De gemene heks
Laat de groep in een kring op de grond zitten in een (schemer)donkere kamer en vertel een verhaal over een gemene oude heks, die in stukken uit elkaar valt. Laat ondertussen een zak rondgaan, als u over een lichaamsdeel vertelt en laat de gasten er ondertussen in voelen. Gebruik bv gepelde druiven voor de ogen, een plak perzik uit blik voor de tong, gedroogde mais voor de tanden, gekookte spaghetti voor de hersenen, een grote gepelde tomaat voor het hart, lintmacaroni voor de ingewanden, gelei voor de lever, etc. Laat ze raden welke etenswaar u voor elk lichaamsdeel heeft gebruikt. Degene met de meeste juiste antwoorden wint.

Doorgeefspel
Verdeel de groep in twee teams, ieder team vormt een rij. De eerste van elk team krijgt een bal(lon). Op het startsein moeten de spelers de bal(lon) tussen de benen naar achteren doorgeven. Als de laatste de bal(lon) krijgt, rent hij naar voren en wordt de bal(lon) opnieuw doorgegeven, tot de beginnende speler weer vooraan staat. Het team, dat het eerste klaar is, heeft gewonnen.

Kusspel
Voor dit spel moeten er evenveel jongens als meisjes zijn. Laat zowel de meis-jes als de jongens apart kaartjes trekken met een getal van 1 t/m ... (aantal aanwezigen van één sekse). Vervolgens gaan ze in willekeurige volgorde op een lijn tegenover elkaar staan. Jongens aan de ene kant, meisjes aan de andere kant. Het eerste meisje roept haar getrokken nummer, de jongen met hetzelfde nummer moet haar een kus komen geven. Dan mag de eerste jongen zijn nummer roepen en moet het correspondere meisje hem een zoen komen geven. Net zolang tot iedereen aan de beurt is geweest.

Paarden en ruiters
Dit is een variant op de 'stoelendans'. De jongens moeten met één minder starten dan de meisjes. Laat de deelnemers rondlopen op muziek en zo gauw als de muziek stopt, moeten de meisjes op de rug van een jongen 'springen'. Het meisje zonder jongen, oftewel de ruiter zonder paard is af. Haal vervolgens een jongen uit het spel en speel het spel opnieuw. Net zolang tot er nog maar één paard en ruiter over zijn.

Vreemdgaan
Voor dit spel moeten de meisjes met één minder starten dan de jongens. Laat de jongens en meisjes om en om in een kring op stoelen gaan zitten, met één lege stoel extra. Het meisje aan de rechterhand van een jongen is zijn 'vriendin'. De jongen met de lege stoel naast zich, mag met het spel beginnen. Hij moet proberen een 'vriendin' bij een ander weg te kapen door naar haar te knipogen, alleen mag haar 'vriend' dit niet in de gaten hebben. Het meisje waarnaar geknipoogd wordt, probeert zo snel mogelijk naar de lege stoel te rennen. Wordt ze tegengehouden door haar 'vriend', dan moet de knipoger een andere poging wagen. Haalt ze het wel dan is haar vorige 'vriendje' de nieuwe kaper.

Sleutelspel
Vorm twee teams en laat ze in een rij naast elkaar gaan staan. Geef ieder team een grote sleutel met daaraan een héél lang touw. De sleutel moet door truien, rokken, broeken worden gehaald en dan aan de volgende worden doorgegeven, die hetzelfde doet. Tot de sleutel bij de laatste speler door de kleren is gehaald. Het team, dat het snelst is, heeft gewonnen.Dit spel wordt pas echt een giller (letterlijk en figuurlijk) als de sleutels en touwen eerst een aantal uur in de diepvries hebben gelegen.

Schatje
De spelers zitten in een kring en één speler zit in het midden. Hij/zij moet voor iemand van de andere sekse gaan zitten en vragen: "Schatje, lach als je van me houdt". Behalve kietelen, mag hij/zij van alles doen om de ander aan het lachen te krijgen. Lukt, het dan is deze persoon de volgende, die het moet gaan proberen bij een ander. Als het niet lukt, mag de ander na een tijdje zeggen: "Schatje, ik hou van je, maar ik kan gewoon niet lachen", echter ook zonder te lachen, anders is hij/zij alsnog af. De speler moet het vervolgens opnieuw proberen bij een andere persoon.

De fotograaf
Laat de jongens en meisjes allemaal uit de kamer gaan. Loot een jongen en een meisje, die als eerste weer de kamer in moeten. Loot daarna nog een keer voor wie de fotograaf mag zijn. Deze fotograaf gaat nu ook de kamer in en mag het stel poseren voor een echt 'romantische' trouwfoto. Als hij klaar is, moet hij echter de plaats van de persoon van zijn sekse innemen. Maak gauw een foto! Loot daarna voor het volgende stel en de volgende fotograaf.

Ik heb nooit...
Geef iedere speler 10 à 20 snoepjes, nootjes of iets dergelijks. De jarige mag beginnen en verklaart (naar waarheid) iets, dat begint met: "Ik heb nooit...." Bijvoorbeeld "Ik heb nooit een meisje gekust". De spelers, die dit wel al eens hebben gedaan moeten één van hun snoepjes opeten. Laat iedereen aan de beurt komen. Wie de meeste snoepjes overhoudt, heeft gewonnen. Hou in de gaten, dat de uitspraken niet te ver gaan!

Waarheid of uitdaging
Dit spel is in Amerika bekend als 'Truth or Dare'. Laat de groep in een kring (op de grond) plaatsnemen. Loot wie mag beginnen, hij/zij mag als eerste iemand uitkiezen om de vraag aan te stellen:"Waarheid of uitdaging?". Kiest de ander "Waarheid", dan moet hij de volledige waarheid antwoorden op welke vraag dan ook. Of hij/zij kiest voor "Uitdaging" en krijgt een opdracht, die moet worden uitgevoerd. De persoon moet dus kiezen zonder dat hij weet welke vraag of uitdaging wordt verzonnen.

Enkele voorbeeldvragen: Wie in de hele wereld zou je het liefste eens willen kussen? Wie is de knapste persoon, die je kent? Enkele voorbeelduitdagingen: Zing een liefdesliedje voor de groep! Drink in één keer een glas water leeg!

Hou het verloop van het spel in de gaten. Bepaal of vragen en uitdagingen niet te ver gaan en hou in de gaten, dat iedereen even vaak aan de beurt komt.

Opmaakwedstrijd
Dit is uiteraard bedoeld voor een meidenfeest.
Hou een opmaakwedstrijd, maar laat de meiden zich opmaken zonder een spiegel te gebruiken. Degene met de meest mislukte poging, is de winnaar. Vergeet vooral niet om foto's van het resultaat te maken (wellicht ooit te gebruiken tijdens een toekomstige bruiloft, je weet maar nooit).

Kauwgumspel
Leg voor iedere speler een kauwgum op een bord en bedek deze met slagroom (uit een spuitbus). Het is de bedoeling, dat ze zo snel mogelijk de kauwgum te pakken weten te krijgen (met de handen op de rug) en er een bel mee blazen. Wie is het snelste?

Gezellig avondje

XL Games

 

Aanvangstijd:
Laat de jeugd rond etenstijd komen, zodat de groep de avond kan beginnen met een gezamelijk etentje.

Activiteiten:
Afhankelijk van de interesse van de groep kunt u er een disco-avond, filmavond of spelletjesavond van maken.
Of kies voor een avondje griezelen met een spannende film en/of het vertellen van griezelverhalen.

Logeerpartij

Benodigdheden:
Pyjama's, tandenborstel en tandpasta, logeerbedden/ luchtbedden/matrassen, kussens en beddengoed. Vraag aan de (ouders van de) gasten of ze hier zelf voor kunnen zorgen.

Aanvangstijd:
Laat de jeugd rond etenstijd komen, zodat de groep de avond kan beginnen met een gezamelijk etentje.

Activiteiten:
Afhankelijk van de interesse van de groep kunt u er een disco-avond, filmavond of spelletjesavond van maken.
Of kies voor een avondje griezelen met een spannende film en/of het vertellen van griezelverhalen.

Slaapruimte:
Het is uiteraard het leukste als de hele groep bij elkaar kan slapen. Schuif eventueel de meubelen in uw woonkamer aan de kant om plaats te maken voor alle slapers.

Tip:
Plan dit feest op een vrijdag, zo hebben de kinderen nog het hele weekend om bij te komen van de logeerpartij.

Sporten

Stormbaan huren

Als uw kind sportief is en zijn of haar vrienden zijn dat ook, kunt u ook een sportmiddag organiseren. Nodig eventueel ouders uit als toeschouwers en fans.

Benodigdheden:
Sportattributen behorend bij de gekozen sport(en).

Aanvangstijd:
Plan dit feest 's middags en sluit af met een gezamelijk etentje.

Activiteiten:
Afhankelijk van het aantal genodigden verdeelt u de groep in twee of meer teams. Kunt u meerdere teams maken, laat dan elk team tegen alle andere teams spelen. Het team, dat de meeste punten behaalt, is de grote winnaar. Kunt u maar twee teams maken, laat ze dan drie wedstrijden spelen. Winnaar is het team, dat het vaakst heeft gewonnen.

 

Vind hier tips en ideeën voor een uitje!

Binnenkort een uitje met collega's, familie of vrienden?
Laat je hier inspireren!

1001activiteiten nl banner

BedrijfsuitjeFamiliedagVriendenuitje Kinderfeestje